Geniet na je workout van de verkregen endorfines, en laat je buzz niet verpesten door pijn. Leer meer over hoe ontstekingen een invloed kunnen hebben op je gezondheid en welke etherische oliën je kunnen helpen wanneer je sport.

Chronische ontsteking staat pal op nummer 1 als vijand voor je gezondheid, en vele gezondheidsklachten kunnen een oorzakelijk gevolg hiervan zijn. Hoewel acute ontsteking een natuurlijke en noodzakelijke manier is voor je lichaam om genezing te stimuleren, wordt het problematisch wanneer het blijft duren (chronisch). De meest voorkomende oorzaken van ontsteking in het lichaam is fysieke inactiviteit en voedingsgewoonten.

Onderzoek suggereert dat terwijl ontsteking van vetweefsel tot diabetes en hartaanvallen kan leiden, regelmatige beweging het risico op chronische metabolische en cardiovasculaire ziektes reduceert omdat het anti-inflammatoire effecten teweegbrengt in het lichaam.

Vele etherische oliën helpen ontstekingen op een natuurlijke manier te reduceren en kunnen gebruikt worden voor, gedurende en na het sporten om kwatsuren en zwelling op lange termijn te voorkomen. Resultaten van een Japanse studie, gepubliceerd in ‘the journal of Lipid research’ bevestigt dat bepaalde oliën ontsteking kunnen reduceren door het COX-2-pro-inflammatory enzym dat ontsteking, zwelling en pijn veroorzaakt.

De etherische oliën vernoemd in de studie zijn onder andere bergamot, eucalyptus, venkel, roos en tijm. Er zijn echter nog vele etherische oliën die een sterke anti-inflammatoire werking hebben, maar deze waren niet onderzocht.

 

Vul je fitness-routine aan met deze anti-inflammatoire supersterren:               

  •          AromaTouch Massage Blend
  •          Basil (basilicum)
  •          Bergamot
  •          Deep Blue Soothing Blend
  •          Eucalyptus
  •          Fennel (venkel)
  •          Frankincense (wierook)
  •          Helichrysum
  •          Lemongrass (citroengras)
  •          Marjoram (marjolein)
  •          Myrrh (mirre)
  •          Oregano
  •          Peppermint
  •          Rosemary (rosemarijn)
  •          Sandalwood (sandelhout)
  •          Thyme (tijm)
  •          Wintergreen

Breng ze aan op pijnlijke spieren en probleemgebieden voor, gedurende en na de workout.

Dit was een artikel in het Winter 2013 dōTERRA Living Magazine.

Fit Factor: Gebruik deze etherische oliën om sport-kwetsuren te voorkomen.
Tagged on:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*