Een tenniselleboog is eigenlijk een overbelasting van de spieren aan de buitenkant van de onderarm, deze spieren lopen van de elleboog naar de pols.

De overbelasting bestaat door het steeds herhalen van dezelfde beweging zoals bij tennis, met een schroevendraaier werken, het uitwringen van doeken bij het poetsen,… Wanneer de overbelasting reeds heeft plaatsgevonden kan je zelfs ongemak ervaren bij de huissleutel in het slot omdraaien, het opheffen van een zwaar object of een stevige handdruk.

554356_53955564

Kleine spierscheurtjes zijn ontstaan door overbelasting van de spieren, wanneer men te vlug opnieuw overbelast worden deze spierscheurtjes groter en wordt de behandeling steeds moeilijker, dus rust is ten zeerste aangeraden. Het is namelijk zo dat als je blijft doorgaan, dat je de peesaanhechting zwaar kan beschadigen.

Een vrij eenvoudige test om te kijken of je een tenniselleboog hebt is op de buitenkant van de elleboog drukken, vlak voor de knobbel. Probeer ook eens de vingers en de pols te strekken of plooien tegen een lichte weerstand in, wanneer ook dit pijnlijk is, zou ik zeggen dat het tijd is om even een bezoek aan de arts te brengen, en natuurlijk om olietjes beginnen te smeren! 🙂

Wat kan je eraan doen?

  • Nummer 1 is rust! 5-6 weken rust (dus wegblijven van bewegingen die deze bepaald spieren aan het werk zetten) moet in een beginfase normaal voldoende zijn om de spieren en pezen de kans te geven zich te herstellen.
  • Om de genezing te versnellen en de pijn te doen afzwakken kan je ook ijs leggen. Pas wel op dat je geen rechtstreeks contact met de huid hebt, want dit kan vrieswonden veroorzaken.
  • De professionele begeleiding van een kinesist is nooit een slecht idee bij een tenniselleboog.
  • Blijf het liefst weg van pijnstillers, ik weet dat dit aanlokkelijk is, de pijn verdwijnt of vermindert namelijk even, maar je hebt een grote kans dat je op dat moment weer bewegingen gaat uitvoeren die nadelig zijn voor de genezing…
  • oliën:

Wederopbouw is belangrijk!

Ook hierbij is de hulp en begeleiding van een kinesist handig, hij of zij kan u namelijk geleidelijk aan de spieren helpen versterken zodat je in de toekomst dit soort van blessures hopelijk kan vermijden.

Welke oliën zijn aangeraden?

  • Lemongrass (citoengras) om het weefselherstel te bevorderen.
  • Aromatouch blend
  • Deep blue blend of Birch (berk) om de ontsteking en de pijn te verminderen. Voor de gemakkelijkheid of om nog een extra jasje bij aan te brengen is deep blue rub ook zeer aangeraden.
  • Cypress (cipres) om de circulatie te bevorderen en de heling te versnellen.

Hoe de oliën te gebruiken?

Breng de oliën de eerste dagen 2-3 keer per dag aan op de huid tot de pijn wat is verminderd. Breng eerst 2 à 3 druppels Birch of Deep blue aan om de ontsteking en de pijn te verminderen. Vervolgens breng je 2 à 3 druppeltjes lemongrass aan om de weefselstructuur te herstellen. Wanneer je na enkele minuutjes nog Peppermint aanbrengt, zorgt deze ervoor dat de oliën beter doordringen. Eventueel kan je ook cypress bij gebruiken om de circulatie te bevorderen en zo de heling te versnellen.

Lieve groetjes en blijf natuurlijk gezond!

Lins

PS: Indien u interesse heeft in het aankopen van de oliën, kijk dan even onder de tab producten aankopen in het hoofdmenu bovenaan.

Een tenniselleboog verhelpen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*